Konsten att kommunicera visuellt

Ordet grafisk kommer från det grekiska språket -γραφικός, graphikos.
Det är den äldsta formen av kommunikation vi har, den härstammar från de första grottmålningarna som målades för 32.000 år sen. Det är en kommunikationsform som överlevt tusentals år fram till dagens användargränssnitt för olika plattformar och kontaktytor, långt ifrån grottväggarnas målningar. Men principen och grunden är densamma.

Grottmålningar

Grottmålningar

Tänk dig ett samhälle utan grafisk kommunikation – omöjligt eller hur!
Öppna en tidning, gå in på en hemsida eller gå in i en butik, all kommunikation är uppbyggd kring grafisk formgivning och grafisk design.
Val av färg, form och typsnitt sätter formen för hela företag. Rött och vitt, Coca-Cola och ICA. Blågult, vår svenska flagga och IKEA (givetvis).

Grafisk design är yrket (konsten) att kombinera färg, form, text och layout för olika ytor så som bokomslag, annonser, hemsidor, läsplattor och mobiler t.ex. Och i min värld är grafisk design något av det mest kreativa man kan arbeta med.

Logotyper i rött och vitt.

Logotyper i rött och vitt.

Verktyg för grafisk design

Under de senaste 30 åren har verktygen för formgivare utvecklats och gett oss fantastiska möjligheter, med Adobe och Apple revolutionerades branschen helt. Adobes senaste tillskott är Adobe Creative Cloud, ett kraftfullt paket med program som gör det möjligt att formge snabbt för flera plattformar och kanaler samtidigt.
En anställd kan idag formge och ta fram lösningar för flera kanaler på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt. Adobes affärsutvecklare gör ett bra jobb, de tänker innovativt och de tänker på hur de ska hålla kvar företagen, förnya licenser samt öka möjligheterna för de anställda. Problemet är ibland att företagen och inte följer med i utvecklingen.

Ett kreativt yrke

Att arbeta som formgivare är väldigt kreativt och fantastiskt kul. Dock måste man kunna mer än att bara blanda färger, skissa och trycka på ”print”. De tekniska bitarna blir viktigare för varje år. En grundläggande förståelse för kod, användarvänlighet och olika plattformar ger dig som grafiker en stor fördel på arbetsmarknaden.

Banners, trycksaker, HTML5 banners, design för läsplattor – allt kommer i ens väg. Tycker man om att utvecklas så är möjligheterna väldigt bra. Det är en bransch som aldrig står stilla.

Men…grunden är alltid den samma – färg, form, text och layout! Precis som för 2000 år sen!

Med internet finns det hur mycket inspiration att få som helst. Lektioner, intervjuer med formgivare och inspiration i massor.

Olika områden inom grafisk formgivning

Jag arbetar mycket med film – och bokomslag. Ofta ska jag bygga bildkollage för att få fram handling och känsla för filmen eller boken.
Det är en av de bitar som tycker är roligast i mitt jobb, och här ligger fokus på att formge kollage som sen ska layoutas.

Som alla grafiker arbetar jag också mot digitala publikationer, hemsidor, mobiler och läsplattor. Här ligger tyngdpunkten ofta på användarvänliga gränssnitt, ren design och ett mer strukturerat ”affärs” tänk.